Toekomstgericht wonen

D66 staat voor een toekomstgerichte, flexibele en duurzame ontwikkeling van de Wageningse woningmarkt, met daarin ruimte voor lokale, kleinschalige initiatieven. D66 wil dat deze initiatieven aansluiten op toekomstige behoeftes, zoals levensloopbestendigheid en duurzaamheid. Uiteraard moet de gemeente woningeigenaren en ontwikkelaars ruimte geven, maar D66 vindt dat er eisen gesteld mogen worden aan deze ontwikkeling ten aanzien van duurzaamheid, het bestaande landschap en de realisatie van de klimaatdoelstelling. Daarnaast moeten particuliere initiatieven voor alternatieve woonvormen en voorzieningen worden omarmd. Het creëren van ruimte om maatwerk te kunnen bieden is een rol die de gemeente volgens D66 actief op zich moet gaan nemen, waarbij er oog blijft voor omwonenden en de monumentale elementen in onze stad. Een voorbeeld hiervan is een verruiming van het bestemmingsplan in onze binnenstad. Huisvesting kan een optie worden, wanneer winkels langdurig leeg dreigen te staan. Dit zorgt voor een levendig en karakteristiek beeld ook na sluitingstijd.

English
D66 stands for a future-oriented, flexible and sustainable development of the Wageningen housing market, with room for local, small-scale initiatives. D66 wants these initiatives to meet future demands, such as demographic changes – people get older – and improved sustainability. Naturally, our city must allow home owners and developers a fair degree of freedom in executing their initiatives, but D66 thinks that requirements can and should be set for housing development projects with regard to sustainability, the local environment and the realization of our climate mitigation goals. In addition, private initiatives for alternative forms of housing must be embraced. To our view, the municipality must actively facilitate customized forms of housing, while keeping an eye for the interests of nearby residents and the monumental aspects of our city. An example of this is a change of the zoning plan for our city center: zoning for residential homes becomes an option when retail properties remain vacant for extended periods. This ensures we maintain a vital and characteristic city center.