Sport, gezondheid en onderwijs

Voor het algemeen welzijn en de ontwikkeling van mensen is sporten goed. Daarom moeten de voorzieningen binnen de gemeente goed zijn. Het begint met mogelijkheden voor scholen en goed bewegingsonderwijs. Zo zullen we ons bijvoorbeeld inspannen om tot een oplossing te komen voor de G.J. van den Brink school en de Zwaneridder welke gebruik maken van de Olympiahal.

Om zoveel mogelijk mensen te laten bewegen is het belangrijk om sportverenigingen zelfstandig en zelfvoorzienend te maken. De gemeente moet ze daarbij helpen en belemmeringen beperken. Hierbij zal vooral het belang van sport voorop staan en oude regelgeving en afspraken waar mogelijk afgeschaft worden. D66 wil gaan kijken hoe de faciliteiten veelzijdiger en intensiever benut kunnen worden door bijvoorbeeld ook zorg- en welzijnsorganisaties.

Om eventuele gezondheidsrisico’s uit te sluiten en milieuschade te beperken wil D66 af van de kunstgrasvelden met rubbergranulaat. We willen dat de jeugd niet op deze velden traint en dat er geen nieuwe velden van dit type wordt aangelegd. Het rubbergranulaat moet versneld worden vervangen door duurzame korrels zonder gezondheidsrisico’s.