Steun ons en help Nederland vooruit

Verkiezingsprogramma in eenvoudig Nederlands

Goed werk, goede zorg en een goed klimaat in een groene stad
Woensdag 21 maart mag je stemmen wie er in de gemeenteraad van Wageningen komt. D66 is een van de partijen die mee doet. Nu zitten we met 5 mensen in de gemeenteraad. We hopen dat we ook in de nieuwe raad mee doen. Graag leggen we uit wat D66 belangrijk vindt voor Wageningen en de mensen die hier wonen.

Wat vindt D66 belangrijk:

GOED WERK
We willen dat er voor iedereen goed werk is. We helpen je als dat nodig is bij het vinden van werk. Ook als je werk aangepast moet worden. We kijken naar wat mensen wel goed kunnen en helpen met de dingen die ze nog moeilijk vinden. Regels zijn soms nodig om iedereen kansen te geven. Soms zorgen regels er voor dat iets niet lukt. Dan zoeken we samen een oplossing.

GOEDE ZORG
We willen dat er goede zorg is voor iedereen. We willen anderen helpen en er voor zorgen dat mensen zo lang mogelijk gezond zijn. Wanneer je toch ziek bent, krijg je de zorg die je nodig hebt. We luisteren daarbij goed naar jou, zodat we goede zorg kunnen regelen. Ook moeten dokters en verplegers meer tijd krijgen om te zorgen. En we stoppen met het invullen van formulieren die niet nodig zijn om beter te worden.

GOED KLIMAAT IN EEN GROENE STAD
We zorgen goed voor de natuur. In Wageningen lopen we voorop met onze groene stad. In 2030 willen we net zoveel groene energie maken als we gebruiken. Dat kan door zonnepanelen en windmolens. Maar ook door gebouwen en huizen minder energie te laten gebruiken. We geven zelf het goede voorbeeld. Samen met de WUR en Wageningse bedrijven helpen we om de wereld schoner te maken.

Maar ook de mensen in Wageningen kunnen helpen. Door minder gas en elektriciteit te gebruiken. Maar ook door vaker de fiets te pakken. Of door minder spullen te kopen en minder weg te gooien. Ook willen we dat de wijken groener worden. Dat er meer ruimte is voor planten en bomen. Zo wordt de stad mooier en groener. Zo wordt de stad klaar voor de toekomst. Zo is het fijner wonen.

Wat willen we nog meer?
Dat iedereen in Wageningen kan wonen in een huis dat bij je past. Of je nu studeert, een gezin hebt of ouder bent. Je wijk moet fijn en veilig zijn. Je moet veilig kunnen fietsen en lopen. En het is fijn als je de buren kent.

We willen graag minder files. De Provincie Gelderland maakt een weg bij de campus. De weg moet ver van de wijk Noord-West en het Dassenbosje komen. Het geluid van de weg moet tegengehouden worden door een scherm. We zorgen voor bomen en planten om de weg heen. Ook willen we dat de bussen sneller en vaker gaan rijden.

Kunst en cultuur brengt mensen bij elkaar die elkaar anders niet snel ontmoeten. D66 vindt dat daar best wat meer geld naar toe mag.

School is belangrijk. Kinderen en volwassenen moeten de kans krijgen om te leren. Zo ontdek je waar je goed in bent. En krijgt iedereen een goede start. Daardoor vind je ook makkelijker werk.

Sporten is leuk en gezond. Iedereen die wil sporten moet dat kunnen. Ook als je geen geld hebt. Dan kan de gemeente je helpen.

Hoe wil D66 dat gaan doen?
We luisteren naar de ideeën van mensen. We denken dat mensen zelf het beste weten wat ze nodig hebben. Regels zijn er om mensen te helpen. En als de regel niet werkt, dan kijken we samen hoe we iets op kunnen lossen. Want wat voor de een goed werkt, past niet goed voor een ander. We zorgen er zo voor dat zoveel mogelijk mensen goed geholpen worden.

Als we extra geld over hebben, dan gaan we het geld verdelen. Het mag dan naar energiebesparing, zonnepanelen, cultuur, zorg, bomen en goede wegen. D66 wil geen extra belasting vragen aan de bewoners van de stad.

Heb je vragen?
Heb je vragen na het lezen? We praten er graag met je over. We zijn elke 1e zaterdag van de maand op de markt. En de komende tijd zijn we veel op straat. Je herkent ons aan de jassen met het groene D66 plaatje.

 

Je kunt ook verder lezen en kijken op www.wageningen.d66.nl.

 

Laatst gewijzigd op 6 maart 2018