zondag 16 mei 2021

Help, ik zoek een woning!

Het is al lang geen nieuws meer, er is een wooncrisis. Prijzen schieten omhoog en het woningaanbod is ontzettend laag. Te weinig woningen voor starters, studenten en ouderen, en lange wachttijden voor de sociale huur. En dan heb ik het ook over Wageningen, niet eens over de randstad. In onze gemeente vind je nauwelijks woningen voor onder de 300.000,- en het aanbod is minimaal.

Om even een berekening voor te leggen, je kunt met een jaarinkomen tot bijna 45.000,- in een sociale huurwoning, je kunt pas 3 ton financieren bij een jaarinkomen vanaf 62.000,-. Dat is bijna 2x modaal. Dat betekent dat een deel van de mensen geen woning kan vinden binnen onze gemeentegrenzen. Mensen die hier opgegroeid zijn en graag bij familie in de buurt willen wonen, mensen die in Wageningen of omgeving werken, studenten die hier willen blijven na hun studie, 50+’ers met uitwonende kinderen die kleiner willen wonen, ouderen die dichter bij de faciliteiten willen wonen. Maar ook mensen die al in een sociale huurwoning zitten en daar eigenlijk geen recht meer op hebben. Een deel daarvan, waaronder ikzelf, wil wel doorstromen om ruimte te maken voor een ander, maar kan nergens heen. Kortom, doorstroming staat stil.

In april spraken we met Nico, een inwoner van Wageningen die samen met 9 anderen al 7 jaar probeert een woongroep te starten voor 50+’ers. Zij zijn al 7 jaar bezig zonder succes! Dat baart mij zorgen. Er is een stijgende vraag naar alternatieve woonvormen. Van tiny houses, gewone kleinere woningen tot woongroepen. En je ziet deze behoefte bij verschillende bevolkingsgroepen, niet alleen bij Nico. In het geval van Nico is er een landelijke organisatie die zich bezighoudt met woongroepen voor senioren, de LVGO. Als je naar het kaartje kijkt van geslaagde initiatieven zie je in de weide omgeving van Wageningen geen enkele woongroep voor 50+. Dat is een gemiste kans. Om met de woorden van Nico te spreken, laten deze 10 mensen 6 grote woningen achter waardoor je 25 tot 30 mensen van een woning zou kunnen voorzien. Ik zei het al, de doorstroming staat stil. Als we dit soort initiatieven kunnen steunen en realiseren, komt er weer ruimte voor anderen die op hun beurt weer ruimte maken voor anderen.

Je zou verwachten dat een stad als Wageningen op creatieve en innovatieve manieren de woningnood aanpakt, initiatieven omarmt en ruimte maakt voor alternatieve woonvormen om onderdak te kunnen bieden aan haar inwoners op manieren die inwoners zelf aandragen. Wonen moet flexibeler en meer op maat.

Uiteraard zou ik Nico graag willen helpen, hij droeg een aantal mogelijke oplossingen aan. Die ga ik graag onderzoeken, maar ik zou breder het wonen willen openbreken en kijken naar mogelijkheden. Ik zal de komende maanden me daarvoor in gaan zetten. Wil je meedenken of gewoonweg eens van gedachte wisselen. Ik zou dat ontzettend fijn vinden. Ik hoor graag van je! Stuur me een mailtje en dan maken we een afspraak. Dit kan telefonisch, videobellend en/of op een terras. De keuze is reuze, de uitnodiging staat.

Sara Panis
Gemeenteraadslid D66 Wageningen
contact: sarapanis.d66@gmail.com

Meer weten over huidige woondossiers en initiatieven?
Gebiedsvisie Dorschkamp (voormalig Pieter Pauw ziekenhuis)
– In afwachting van de gebiedsvisie de Dreijen, het stedenbouwkundig plan
Tiny House Wageningen (met een mooie fietsroute, de Tiny route, langs potentiele plekken)
Visie bebouwde kom (opiniegesprek live te volgen op 17 mei 19:30u)