zaterdag 19 september 2020

Gemeente Wageningen stimuleert deeltijdwerk in de bijstand

Vanaf 1 oktober wordt het voor bijstandsgerechtigden voordeliger om bij te verdienen naast de uitkering. De gemeente verwacht dat mensen sneller uitstromen uit de bijstand, en dat daardoor de kosten op de lange termijn zullen verlagen. Wethouder Maud Hulshof (D66): “Hierdoor maken we de bijstand menselijker en effectiever.”

De regeling is een een vervolg op het experiment met de bijstand wat recent is afgerond. Daaruit heeft de gemeente geleerd dat mensen, voor wie bijverdienen loont, eerder deeltijd gaan werken en dan ook ook sneller de stap kunnen maken uit de bijstand. Daardoor is het voor de gemeente financieel aantrekkelijk om deeltijdwerk te stimuleren. Dit wordt gedaan door het verdiende loon niet volledig af te trekken van de bijstand, zoals gebruikelijk is, maar 25% hiervan alsnog uit te keren in een premie. Wageningen is de eerste gemeente die een deze regeling introduceert.

Wethouder Hulshof: “Door mensen te stimuleren in plaats van alleen maar te controleren, dragen we bij aan het zelfvertrouwen bij het zoeken naar werk. We merken dat mensen hierdoor goed in hun vel zitten en sneller een baan kunnen vinden. Op dat moment hebben mensen de bijstand niet meer nodig, dat is precies de bedoeling.”

Luister hier naar een interview met wethouder Maud Hulshof over de regeling (vanaf 06:40)

Lees meer over de regeling in een artikel van Binnenlands Bestuur