donderdag 25 juni 2020

“Rubberkorrels moeten zo snel mogelijk van het kunstgras”

Einde aan de rubbersoap

In Wageningen zijn zes kunstgrasvelden ingezaaid met rubberkorrels. Vier hiervan zijn in het beheer van de gemeente. Deze korrels van rubbergranulaat worden gemaakt van gerecyclede autobanden, in een normaal veld zitten ongeveer 20.000 autobanden. Tijdens het bespelen van het veld komen deze korrels boven, waardoor de sporters deze korrels aanraken. Sommige kinderen krijgen bij het maken van een sliding een mond vol rubber. Al jaren gaan er stemmen op om deze velden te vervangen voor duurzamere alternatieven. Als het aan D66 ligt zijn alle rubbervelden voor het voorjaar van 2022 vervangen.

Deze korrels kwamen een paar jaar geleden al in het nieuws vanwege de gezondheidsrisico’s die ze meebrengen. Deze risico’s waren destijds voor D66 al voldoende reden om rubbergranulaat te agenderen en op zoek te gaan naar passende maatregelen.

“Vier jaar geleden kwam de gemeente met de afwachtende houding, ze wilden pas handelen na een uitgebreid onderzoek van het RIVM. Sportverenigingen haalden uit voorzorg hun jeugdleden wel alvast van de velden. In de afgelopen vier jaren voegen we telkens nieuwe afleveringen aan de rubbersoap toe en nu wordt het tijd om actie te ondernemen.”, aldus woordvoerder Sport Jan-Willem Lammers.

Een deel van de korrels komt door gebruik van de velden in de natuur terecht. Door regenval komen stukjes van deze korrels in de bodem en het slootwater te zitten. De gemeente Enschede kreeg hiervoor recent al een boete van €10.000. “Dit risico lopen we nu ook, en het geld kunnen we beter besteden aan het vervangen van de velden dan aan een boete.”, zegt Lammers.

Dit jaar is er een extra reden om met de problematiek van deze velden aan de slag te gaan. Doordat sporten verboden was in maart en april hebben veel verenigingen hun reguliere grasvelden vervroegd opnieuw ingezaaid. Hierdoor zijn ze pas weer na de zomer geschikt om op te sporten.

In mei en juni mochten de binnensporten ook niet doorgaan en veel verenigingen gingen buiten op zoek naar sportvelden. Er zijn nu minder sportvelden en meer sporters. Dat betekent dat de kunstgrasvelden vaker worden gebruikt, met alle risico’s van dien.

Juist in deze tijden, waarin iedereen bezig is met gezondheid, willen we geen onnodige risico’s lopen. Geen risico’s voor de gezondheid van de Wageningse sporter, geen risico’s voor de natuur en geen risico’s op boetes. Laten we de rubbersoap beëindigen en de rubbervelden vervangen.