donderdag 28 november 2019

De APV: Wageningen heeft voorlopig nog vuurwerkzones

De APV (Algemene Plaatselijke Verordening) in Wageningen was aan herziening toe. De gemeente en politie miste enkele instrumenten om goed te functioneren en adequaat op te treden.

De burgemeester stelde voor om de volgende dingen aan te kunnen pakken:

– Bespieden van personen
– Ondermijning
– Woonoverlast
– Vechten op straat
– Vuurwerkverbod in bepaalde zones van de stad
– Alcohol drinken in het openbaar

Een aantal van deze instrumenten staan we volledig achter, maar we waren ook kritisch op enkele elementen.

De vuurwerkvrije zones wilden we het liefst fors uitbreiden. Zo fors zelfs dat er sprake zou zijn van een vuurwerkverbod in de hele stad, met uitzondering van enkele plaatsen in de stad waar nog wel vuurwerk afgestoken mag worden. In elke wijk enkele pleinen waar het mag en dan geen vuurwerk in de straten, stegen en parken.. Helaas was dit voorstel niet uitvoerbaar voor deze jaarwisseling en konden we het deze APV herziening niet regelen. Als we dit voorstel nu hadden ingediend zou of de hele stad een vuurwerkverbod hebben of zouden er geen vuurwerkvrije zones mogelijk zijn.

Wat betreft alcohol op straat hebben we een oude strijd gevoerd. Al in 2007 haalde Ingrid Lefeber dit verbod uit de APV, waarmee een biertje op straat drinken legaal werd. Natuurlijk zijn we tegen overlast en moeten mensen die dronken op straat lallen aangepakt kunnen worden. We weigeren echter preventief te beboeten voordat de overlast is opgetreden. Zeker omdat het overgrote deel van de mensen die alcohol drinken in de openbare ruimte geen overlast veroorzaken.

Een discussie die de burgemeester en de politie ook dit keer wilden voeren maar, waarbij de raad het nodig vond om dit toch toe te blijven staan.

Ook deze jaarwisseling kunt u gerust met een glas champagne naar buiten. Prettige feestdagen alvast gewenst.