woensdag 31 oktober 2018

Uit de Raad – Het vertrouwensexperiment viert haar eerste verjaardag!

In 2014 heeft D66 zich hard gemaakt om een experiment te beginnen waarin de gemeente, tegen de trend in, bijstandsgerechtigden vertrouwt om zelf de regie te nemen over hun eigen leven. Oktober 2017 is het Vertrouwensexperiment van start gegaan. We zijn nu een jaar verder en de eerste tussentijdse evaluatie is gedaan. De voorlopige resultaten zijn positief. Deelnemers vonden meer fulltime of parttime werk dan de controlegroep. Het gaat D66 echter niet alleen om werk, maar om het welzijn van de mensen. Daar is nog zeker een jaar onderzoek voor nodig. Wel is er een boekje gemaakt met ervaringen van deelnemers en begeleiders. Muziek in deze tijden waarin vooral wanklanken klinken. Een aanrader!

We hebben nog een jaar te gaan. Dat wil echter niet zeggen dat D66 tot die tijd stil blijft zitten. Wij willen nu al nadenken over wat de volgende stappen zullen zijn. De lessen die we zullen leren uit het experiment moeten beleid worden en de raad moet gaan nadenken over wat te doen na het experiment. Wat D66 betreft leggen we de lat hoog en zetten we nog meer in op mogen bijverdienen en het voeren van eigen regie. Het rapport en het boek zijn op de site van de gemeente te vinden.