donderdag 28 september 2017

Experiment met de bijstand ‘Vertrouwen Werkt’ op 1 oktober van start

Alweer twee en een half jaar geleden hebben wij het initiatief genomen om in Wageningen een experiment met het basisinkomen mogelijk te maken. “Als het ergens kan lukken, dan is het wel in onze  progressieve stad”, zeiden we tegen elkaar. En na een lange periode van politiek, wetenschappelijk en bestuurlijk overleg, is het eindelijk zo ver. We gaan op 1 oktober starten!

Om het mogelijk te maken zijn we uiteindelijk helaas wel wat ver afgedreven van het ideaal van een basisinkomen: een nieuw systeem van sociale zekerheid, waarbij iedereen altijd een garantie heeft van een minimuminkomen, waar bovenop je zonder kortingen kan bijverdienen. Maar we zien het experiment dat we nu gaan starten in Wageningen wel als een eerste stap in die richting, waarbij bijstandsgerechtigden het vertrouwen en de mogelijkheden krijgen om hun leven vorm te geven, in plaats van de verplichtingen en kortingen die we nu steeds meer vanuit de overheid opleggen.

We willen graag onze voormalig verantwoordelijk wethouder Michiel Uitdehaag en onze huidige wethouder Dennis Gudden van harte bedanken voor hun volhardende inzet. En dat geldt des te meer voor de betrokken ambtenaren, alle ‘basisinkomen aanjagers’ in het land en vooral ook alle bijstandsgerechtigden die zich hebben aangemeld voor dit experiment. Hopelijk wordt het een groot succes voor vele deelnemers en inspireren we hiermee ook andere gemeenten tot experimenteren. Want ‘Vertrouwen Werkt!’

Wie meer wil weten over het experiment kan terecht op de website van de gemeente:

Mark Giebels en Micha Snijder