woensdag 24 mei 2017

Verslag regiocongres Gelderland 20 mei 2017

Zaterdag 20 mei ben ik naar het regiocongres in Apeldoorn geweest. We begonnen de dag met een verrassingsgast: Alexander Pechtold, hij kwam vertellen over de formatie van de afgelopen weken, en over hoe nu verder na het mislukken van de formatie poging. Hij mocht helaas niet veel loslaten over de gang van zaken omdat een twitterbericht snel is rondgestuurd, dus vandaar dat de vragen uit de zaal over welke partij nu het beste kan aansluiten bij de volgende formatiepoging, vakkundig onbeantwoord bleven.

Hierna hield professor Ira Helsloot een presentatie over hoe als politieke partij om te gaan met veiligheid in de gemeente. Wanneer moet je ingrijpen, maar vooral ook wanneer moet je niet te snel ingrijpen. Hierna kwam het provinciebestuur nog even aan het woord over hun midtermreview en daarna begonnen de keuzeblokken met elk tijdsvlak drie opties:

• Bij de kennistafels ging je met leden uit jouw regio brainstormen over welke maatregelen je kon treffen in het nieuwe GR verkiezingsprogramma op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid.
  • In de andere zaal waren er voor de campagnecommissies de hele middag trainingen.
  • In de laatste zaal had je meerdere sprekers waarmee je later als zaal in debat kon.

Als afsluiting heeft Jan Terlouw nog een toespraak gehouden over wat D66 kan doen nu de sociaal democratische partijen in Nederland, maar ook in de wereld, steeds meer terrein verliezen en de bevolking steeds rechtser wordt. Naar mijn mening iets waar we naar de raad van Jan Terlouw moeten luisteren, want hij heeft er een goede visie op.

Ik vond het een interessante dag, al vond ik wel dat je minder aan de gesprekken had als je niet in een fractie zat en wist wat en waarom dingen besloten waren in de raad. Daarnaast werden alle programma’s na Pechtold nogal afgeraffeld, omdat door zijn onverwachte bezoek de tijdsplanningen niet meer klopten. Dit was wel jammer, want daardoor kreeg je weinig tijd voor verdieping van onderwerpen.

Maar al met al was het een geslaagd regiocongres.

Sophie Kijlstra