zondag 7 maart 2010

Student neemt voor D66 6e raadszetel in

Peter Veldman, student, 23 jaar en lid van CERES, zal de 6e raadszetel voor D66 in Wageningen bezetten. ‘D66 Wageningen is ongelooflijk trots en blij. Voor het eerst in vele jaren zit er een student in de Wageningse gemeenteraad. Een goede stap om de verbinding tussen de grote studentenpopulatie en de politiek in Wageningen te verbeteren’, zegt lijsttrekker Michiel Uitdehaag

Peter zelf: ‘Ik ben nu bij een aantal fractiebijeenkomsten geweest. Erg leuk! De mensen reageren enthousiast op mijn inbreng. Ik merk dat het meedoen aan de politiek me erg ligt, veel beter dan er in een studie over na te moeten denken. Daarom heb ik besloten raadslid te willen worden.’

Peter studeerde aanvankelijk bestuurskunde in Rotterdam, ‘Dat was me te theoretisch, hoewel de politieke aspecten erg interessant waren’, zegt hij. Enkele jaren geleden kwam hij naar Wageningen om Bedrijfs- en consumentenwetenschappen te studeren; iets wat hem veel beter ligt.

D66 heeft het grote succes tijdens de gemeenteraadsverkiezingen mede te danken aan de vele studenten in Wageningen. Op het stembureau van de Haarweg haalde de partij één derde van de uitgebrachte stemmen. ‘De studentencampagne van D66 heeft duidelijk gewerkt.’, zegt Uitdehaag. ‘Samen met Peter van Kampen (nummer 13, lid bij KSV) hebben de beide D66 studenten 133 stemmen gekregen. Dat is meer dan alle andere studenten op de kieslijsten van de andere partijen samen!’ Peter Veldman haalde in totaal 78 stemmen. Het hoogste aantal na alle D66 kandidaten die waren verkozen. Het was voor D66 ook daarom logisch Peter te benaderen voor het raadslidmaatschap.

Froukje Pechtold reageert verheugd op het feit dat Peter Veldman haar zetel in de gemeenteraad zal innemen. ‘Een belangrijke overweging om mijn plaats niet in te vullen, is om ruimte te willen geven aan nieuw D66-talent dat zich wil ontwikkelen. Peter brengt nieuw elan en voor hem is dit een mooie kans! Ik denk dat we nog veel van hem gaan horen’. Lijsttrekker Michiel Uitdehaag sluit af: ‘Froukje is daarbij bereid ons met raad en daad bij te blijven staan. Haar expertise op gebied van bestuurlijke vernieuwing en het buitengebied is zeer welkom en ze zal dan ook een rol in de fractie krijgen.

Alle kandidaten voor de nieuwe gemeenteraad worden donderdag 11 maart om 20.00u in het stadhuis geïnstalleerd.